Sædcellernes antal, form og evne til at bevæge sig frem til ægget kan optimeres med den rette kost.

8 madtip til at forbedre din sædkvalitet

6. Østers

Udover at have ry for at være det ultimative elskovsmiddel, kan zink i østers gøre underværker for din sæd. I hollandsk undersøgelse i 2002 fra University Medical Centre Nijmegen, fik mænd med en dårlig sædkvalitet, der dagligt tog zink sulfater en 74 procent stigning i den samlede normale sædkvalitet efter 26 uger sammenlignet med mænd, der fik placebo.

7. Peanuts

Arginin er en aminosyre som kroppen producerer i forbindelse med fordøjelsen af protein. Det findes i store mængder i sperm og har vist sig at hjælpe ved et lavt sædtal og dårlig motilitet. I høje doser medvirker arginin også til at udvide arterier, hvilket fører til bedre erektioner.

De bedste plantekilder til arginin er nødder som peanuts, der indeholder 3,1g/100g, mandler (2,5g), valnødder (2,3g), men også spinat (3,3g), linser (2,1g),

De bedste kilder til arginin er dog rødt kød, som indehholder mest protein.

8. Hold dig fra bacon

Mænd, der forsøger at få børn, bør holde sig fra bacon, hotdogs og hamburgers og passe på vægten.

Det er tre af de kødvarer, der i en undersøgelse i 2012 fra Harvard University viser sig at reducere sædkvaliteten og forringe chancen for at gøre en kvinde gravid.

Resultaterne er baseret på en undersøgelse af 156 frivillige mænds sædprøver og svar på spørgeskemaer om deres madvaner.