Sædcellernes antal, form og evne til at bevæge sig frem til ægget kan optimeres med den rette kost.

8 madtip til at forbedre din sædkvalitet

3. Gulerødder

En anden undersøgelse fra Harvard University i 2013 viste at gulerødder og andre carotenoid-holdige grøntsager forbedrede motiliteten med mellem 6 og 8 procent. Også grønkål, spinat og hovedsalat har et højt indhold af beta-caroten, som er et pigment, der omdannes i kroppen til antioxidanter.

Undersøgelsen viste desuden at lutein-holdige grøntsager som kål, majroer, spinat, brøndkarse og ærter kunne forbedre motiliteten med 4-5 procent.

4. C-vitamin

Mænd over 44 år, der spiser C-vitaminer og visse mineraler, har samme sædkvalitet som unge mænd, viste en undersøgelse i 2012 fra Lawrence Berkeley National Laborator.

Analysen viste at mænd over 44 år, der spise mest C-vitamin havde 20 procent færre DNA-skader sammenlignet med mænd over 44 år, der spiste mindst C-vitamin. Det samme gjaldt for E-vitamin, zink og folat.

Tidligere forskning har vist, at jo ældre en mand er, jo større er sandsynligheden for DNA-fragmentering, kromosomale ændringer og skader på DNA-strengen i sæden.

Ældre mænd er også mere tilbøjelige til at have flere genmutationer i sæden, som dem, der fører til dværgvækst.

5. Fisk

En undersøgelse i 2012 fra Harvard School of Public Health viste at mænd, der spiser flest omega-3 fedtsyrer fra fisk har bedre sædkvalitet end dem, der spiser færrest fisk.

Højere indtag af omega-3 flerumættede fedtstoffer var relateret til en mere gunstig sperm morfologi (altså form). Den tredjedel af mænd, der spiste flest omega-3 fedtsyrer havde gennemsnitligt 1,9% (0,4-3,5%) flere normal sædceller end mænd i den laveste tredjedel.

En anden Harvard-undersøgelse fra samme år viste også en positiv sammenhæng mellem mandlig fertilitet og forbruget af fisk.

Ifølge undersøgelsen, blev hvidt fiskekød som torsk og hellefisk forbundet med en højere procentdel af normal sperm. Laks, tun og andre mørke fisk var på den anden side forbundet med et højere totalt sædtal.