Søg på Klog Kost

Hvis der føres mere kolesterol rundt i kroppen end cellerne har brug for sætter det sig som åreforkalkning i blodkarrenes vægge.

11 madtips til at sænke dit kolesteroltal

8. Chokolade

En plade mørk chokolade på 100 gram dagligt viser sig i en ny undersøgelse at forhøje mængden af det gode kolesterol med 10 procent efter bare syv dage. Også andre markører for et sundt hjertekar-system blev forbedret. Andre undersøgelser tyder på at det ikke er afgørende at spise meget eller lidt mørk chokolade, men at man spiser det jævnligt.

Sukkerafhængig. Spørgsmålet er om sukker-detox er kuren.
Slik & snacks | 17. apr 2012

Lider du af den søde kløe?

En af de hotteste sundhedstrends er sukker detox. Med en tre-ugers diæt lover…

9. Grøn og sort te

Normalt anbefales det at drikke grøn te, der har antioxidante kvaliteter, som i en række studier har vist sig at sænke LDL-niveauet, men sort te har i en en stor analyse lavet af det amerikanske landbrugsministerium, USDA, også vist sig at reducere blodlipider med op til 10 procent på bare 3 uger.

 

10. Hvidløg

Udover at give enhver ret et ekstra pift, så kan hvidløg sænke kolesterol, forhindre blodpropper og reducere for højt blodtryk. Nyere forskning viser at hvidløg bremser LDL i at sætte sig fast på blodkarrenes vægge og dermed udsætter åreforkalkning.

11. Avocado

Avocadoer er en lækker kilde til enkeltumættet fedt, der faktisk kan medvirke til at øge HDL-kolesterol og samtidig sænke LDL. Dertil kommer et indhold af beta-sitosterol, der er højere end i nogen anden frugt. Beta-sitosterol er en såkaldt plantesterol - et gavnligt plante-baseret fedtstof - som reducerer den mængde kolesterol, der optages fra fødevarer.