Søg på Klog Kost

Kødprodukter har den største mængde proteiner, men også flere planter har et fornuftigt indhold.Kødprodukter har den største mængde proteiner, men også flere planter har et fornuftigt indhold.

Sådan får du nok af de essentielle aminosyrer

Histidin

Histidin er en aminosyre, der medvirker til at udvikle og sikre sundt væv i hele kroppen, især myelinskeder, der dækker nerveceller og sikrer transmission af meddelelser fra hjernen til forskellige dele af kroppen. Det kan være nyttigt for behandling af psykiske lidelser samt visse typer af seksuel dysfunktion.

Kroppens histidin-niveau skal være afbalanceret for at sikre en god mental og fysisk sundhed. Et højt niveau risikerer at medføre ​​psykiske lidelser som angst og skizofreni, mens et lavt niveau af histidin menes at bidrage til udviklingen af leddegigt og døvhed pga. nerveskader.

Histidin er vigtigt for sexlivet, fordi det bliver omdannet til histamin, der er nødvendig for at stimulere seksuel ophidselse. Når det tages sammen med vitamin B3 (niacin) og vitamin B6 (pyridoxin), kan histidin øge den seksuelle nydelse ved at øge histamin i kroppen.

Indhold af Histidin i milligram per 100 gram for udvalgte fødevarer
Fødevare mg/100g
Tun 1360
Tun, konserves 1250
Skinke, røget 1000
Makrelfilet, konserves 980
Sardin, konserves 980
Parmesan, 32+ 950
Sojabønner 910
Fasankød 910
Makrel, røget 870
Svinekød 850
Ost, fast, 20+, alle typer 850
Ost, fast, 30+, alle typer 810
Svinemørbrad, afpudset, rå 810
Fasan 800
Jordnødder 760
Hestekød 730
Saltede peanuts 730
Ost, fast, 40+ 730
Hornfisk 720
Linser 710
Sesamfrø, afskallede 700
Mungbønner 690
Kalkunkød 670
Hørfrø, rå 640
Kylling, grillstegt 630
Jordnøddesmør 630
Sesamfrø 600
Laks, røget 580
Hvide bønner 580
Muslinger, kogt 570
Mandler 570
Kikærter 560
Høstsild 560
Flæskesvær 550
Pistacienød, tørret 540
Sild 520
Birkesfrø 520
Tunge, svin, rå 520
Kalvelever 520
Kyllingelever 520
Rejer 500
Hvedeklid 490
Helleflynder, rå 490
Gule ærter 490
Kylling 480
Brune bønner 480