Fuldkorn, grøntsager og frugter er kilderne til fibre, der er vigtige for både en sund fordøjelse, din vægt og hjertekar-system.

8 vigtige grunde til at spise kostfibre

 

Bakteriekulturer

Når kostfibre gærer i tarmene, produceres der kortkædede fedtsyrer og andre metabolitter, der har mange sundhedsmæssige fordele.

Det understreger en undersøgelse fra University of Illinois, der viser at kostfibre fremmer gavnlige bakterier i tarmen.

Undersøgelsen er baseret på afføringsprøver fra 20 mænd, der enten fik mange fibre eller en almindelig fiber-mængde.

Hos de deltagere, der havde fået opløseligt majsfiber, øgedes Lactobacillus, en bakterie, der ofte anvendes som et probiotikum pga. dets gavnlige virkninger på tarmen.

Læs mere...

Kolesterol

Undersøgelser har vist, at 10 til 25 gram opløselige fibre om dagen kan sænke kolesterol med 18 procent. Ifølge et ekspertpanel fra det amerikanske National Health Institute kan bare 5-10 gram ekstra om dagen sænke det dårlige kolesterol med 5 procent.

Opløselige fibre binder kolesterol i fordøjelsessystemet og trækker dem ud af kroppen, før de kan nå ud i blodet.

De ser dog ud til kun at sænke dit "dårlige" kolesterol (LDL), mens det "gode" kolesterol (HDL) og triglycerider kun påvirkes minimalt. Uopløselige fibre synes til gengæld ikke at påvirke kolesterol-tallene.

Læs undersøgelsen her...

Hjertesygdom

En undersøgelse fra University of Leeds, Leeds, viste i december 2013 at for hver 7 gram fiber dagligt blev risikoen for hjertesygdom (CHD) reduceret med 9 procent. Det samme gjaldt hjertekar sygdom (CVD). Undersøgelsen var baseret på en analyse af 22 tidligere undersøgelse lavet mellem 1990 og 2013.

Analysen viste at opløselige fibre medførte en større reduktion for CVD risiko end CHD risiko og at kornfibre medførte en mere reduceret risiko for CHD end for CVD.

Læs undersøgelsen her...

Tags: slagtilfælde, kostfibre, kolesterol