En mindre bunke mandlerEn daglig håndfuld mandler beskytter bl.a. mod hjertekarproblemer og visse former for kræft.

8 sunde grunde til at spise mandler

6. Længere levetid

Spiser du dagligt en håndfuld mandler eller andre nødder reducerer du risikoen for en række dødelige sygdomme og din samlede dødsrisiko.

Den hidtil største undersøgelse af sin art viser, at dødeligheden over en 30-årig periode faldt med 20 procent i forhold til personer, der aldrig spiser nødder.

"Den mest åbenlyse fordel var en reduktion på 29 procent i antallet af dødsfald som følge af hjertesygdomme," siger dr. Charles S. Fuchs, der er direktør for Gastrointestinal Cancer Center på Dana- Farber og hovedforfatter af rapporten.

"Men vi så også en betydelig reduktion - 11 procent - i risikoen for at dø af kræft," tilføjer Fuchs.

"Jo flere nødder folk spiste, jo mindre sandsynligt var det at ville dø i løbet af den 30- årige periode," forklarer dr. Ying Bao, der er forskningsdirektør ved Brigham and Women's Hospital samt rapportens første forfatter.

Resultaterne viste at dødeligheden faldt for hver ounce (28 g), deltagerne spiste:

En portion nødder

  • mindre end en gang om ugen medførte en syv procent reduktion i dødeligheden
  • en gang om ugen medførte en 11 procent reduktion
  • to til fire gange om ugen medførte en 13 procent reduktion
  • fem til seks gange om ugen medførte en 15 procent reduktion
  • syv eller flere gange om ugen medførte en 20 procent reduktion i dødeligheden

7. Kræft

Risikoen for kræft i bugspytkirtlen bliver mindre i takt med mængden af mandler og andre nødder du spiser.

Det viser en stor undersøgelse af 75.680 kvinder, som i Nurses Health Study jævnligt udfylder spørgeskemaer om deres livsstil og spisevaner.

28 gram nødder mindst to gange om ugen medførte en 35 procent mindre risiko for kræft i bugspytkirtlen i forhold til kvinder, der næsten ikke spiste nødder.

Mandler har også et højt indhold af et stof med navnet inositel hexaphosphate (IP6), der ifølge forskere fra University of Colorado Cancer Center, kan reducere risikoen for prostatakræft hos mænd.

"Undersøgelsens resultater var virkelig dramatiske. Vi konstaterede en drastisk reduceret tumorvækst, primært som følge af de antiangiogene effekter af IP6," siger dr. Komal Raina om undersøgelsens museforsøg.

Dybest set forhindrede IP6 prostatatumorer fra at lave de nye blodkar, der er nødvendige for at forsyne dem selv med energi. Uden denne energi, kunne prostatakræften ikke udvikle sig. Ligeledes bremsede behandlingen med IP6 den hastighed, hvormed prostatakræft omsatte glukose.

8. Sædkvalitet

Mandler har et højt indhold af arginin, der er en aminosyre som kroppen producerer i forbindelse med fordøjelsen af protein. Det findes i store mængder i sperm og har vist sig at hjælpe ved et lavt sædtal og dårlig motilitet. I høje doser medvirker arginin også til at udvide arterier, hvilket fører til bedre erektioner.

De bedste plantekilder til arginin er nødder som peanuts, der indeholder 3,1g/100g, mandler (2,5g), valnødder (2,3g), men også spinat (3,3g), linser (2,1g).

De bedste kilder til arginin er dog rødt kød, som indeholder mest protein.