8 sunde grunde til at drikke kaffe

4. Leverskader

Skrumpelever er slutstadiet for leverskader forårsaget af sygdomme som alkoholisme og hepatitis, hvor levervæv stort set er blevet erstattet af arvæv.

Flere undersøgelser blandt andet fra Kaiser Permanente Division of Research og Det Norske Institut for Folkesundhed har vist, at kaffe kan nedsætte risikoen for skrumpelever med helt op til 80 procent. Jo flere kopper kaffe du drikker, jo mere reduceres risikoen - i hvert fald op til fire kopper kaffe dagligt.

Også risikoen for leverkræft har i adskillige undersøgelser vist sig at blive ganske væsentligt reduceret, hvis man drikker kaffe dagligt.

En svensk analyse fra The National Institute of Environmental Medicine, Karolinska Institutet, Stockholm af sammenhængen mellem leverkræft og kaffeforbrug viste i 2007 at risikoen blev reduceret med 43 procent hvis man drikker to ekstra kopper kaffe.

5. Hjernen

Kaffe er den største kilde til koffein, som påvirker hjernen ved at blokere virkningerne af en hæmmende neurotransmitter kaldet adenosin.

Mange kontrollerede forsøg har påvist hvordan koffein påvirker hjernen og forbedrer reaktionstid, hukommelse, årvågenhed og generel kognitiv funktion samt vores humør.

Undersøgelser fra bl.a. Department of Physiology and Pharmacology ved Karolinska Institutet i Stockholm viser at koffein ved at blokere de hæmmende virkninger af adenosin faktisk øger neuronaffyring i hjernen og frigivelsen af andre neurotransmittere som dopamin og noradrenalin.

6. Udholdenhed og vægttab

Delvist pga. dets stimulerende effekt på det centrale nervesystem øger koffein stofskiftet og iltningen af fedtsyrer i fedtvævet.

Koffein er en vigtig ingrediens i de fleste energidrikke fordi adskillige undersøgelser har vist at det øger ydeevnen i forbindelse med træning. En analyse af tidligere undersøgelser fra University of Luton viste i 2004 således at især udholdenhed øgedes med helt op til 12 procent.

7. Alzheimers

Undersøgelser fra bl.a. Aging Research Center ved Karolinska Institutet i Stockholm viser at risikoen for at udvikle Alzheimers og demens reduceres med op til 60 procent hvis du drikker kaffe. Risikoen for Parkinsons, der også er en neurodegenerativ sygdom, falder også med et par kopper kaffe dagligt.

8. Hukommelse

En undersøgelse fra starten af 2014 viser at evnen til at skelne motiver efter 24 timer øges med 200 mg koffein. Forsøget fra Johns Hopkins University viste at koffein svarende til et par kopper kaffe styrker langtidshukommelsen.

 

 

  • 1
  • 2